بهار سبز

مناسب ترین روش ها برای سلامتی و تندرستی شما

بهار سبز

مناسب ترین روش ها برای سلامتی و تندرستی شما

  • ۰
  • ۰

درمان بواسیر، شقاق و دیگر بیماری های نشیمنگاهی ، با روش‌های مختلف خانگی، جراحی و لیزر انجام می‌شود.

به گزارش جام نیوز، درمان بواسیر، شقاق و دیگر بیماری های نشیمنگاهی ، با روش‌های مختلف خانگی، جراحی و لیزر انجام می‌شود. شقاق در ناحیه مقعد به وجود می­آید و به آن فیشر مقعد هم گفته می‌شود. شقاق ناشی از یک ترک خوردگی در جداره مقعد است که باعث درد، زخم، ناراحتی و خونریزی می‌شود. البته شقاق شدت و ضعف دارد و پزشک مربوطه با توجه به نوع بیماری روش درمانی را تجویز می‌کند. شقاق مقعد معمولا شرایط جدی‌ای نیست. این بیماری می‌تواند در هر سنی بر روی افراد مختلف تاثیر بگذارد و اغلب در نوزادان و کودکان خردسال دیده می‌شود زیرا یبوست یک مشکل شایع در این گروه‌های سنی است. در بیشتر موارد، شقاق در طی چهار تا شش هفته به خودی خود بهبود می‌یابد. در مواردی که شقاق بیش از هشت هفته ادامه یابد، این بیماری مزمن تلقی می‌شود.

در ادامه بهار سبز، مختصری درباره دیگر بیماریهای آنورکتال توضیح میدهیم و سپس جزئیات بیشتری درباره روشهای درمان شقاق در اختیار شما قرار میدهیم.

 

درمان کیست مویی چگونه انجام می‌شود؟

کیست مویی یا کیست پیلونیدال بیماری‌ای است که اکثر پزشکان،  دلیل رخ دادن آن در ناحیه دنبالچه و انتهایی ستون فقرات را برگشت مو می‌دانند اما دلایل ژنتیکی هم بر بروز این بیماری بی تاثیر نیستند. بهترین روش برای درمان کیست مویی که بدون خونریزی، درد و سریع اتفاق می‌افتد، درمان با لیزر است.

برای درمان بواسیر چه روش‌ها و راهکارهایی وجود دارد؟

برای مبتلا شدن افراد به بیماری بواسیر یا هموروئید هم دلایل زیادی ذکر شده است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های موجود در پایین روده و قسمت مقعد دچار تورم و التهاب شوند و ناراحتی و درد ایجاد کنند. بهترین روش درمان بواسیر مانند دیگر بیماری‌های مشابه، لیزر درمانی است. البته درمان‌های خانگی، جراحی و دارو درمانی هم برای درمان این بیماری موثر هستند.

روش‌های درمان فیستول کدام است؟

فیستول بر اثر ارتباط غیر عادی بین دو اندام ایجاد می‌شود. برای درمان فیستول انواع درمان‌های خانگی، عمل جراحی و لیزر درمانی وجود دارد که پزشک متخصص مربوطه مشخص می‌کند که کدامیک از همه موثرتر است.

 

درمان شقاق چگونه انجام می‌شود؟

تروما یا آسیب دیدگی می‌تواند کانال مقعد را باز و پارگی در آستر مقعد ایجاد کند. این پارگی‌ها که به عنوان شقاق‌های مقعد شناخته می‌شوند، معمولا از عبور مدفوع بزرگ یا سخت ناشی می‌شوند. آنها می‌توانند باعث درد و خونریزی حین و بعد از حرکات روده شوند.

هدف از درمان شقاق، تسکین درد و ناراحتی و التیام بخشیدن به جداره پاره شده است. شقاق‌های حاد مقعد مواردی هستند که درمان آنها بیشتر از 6 هفته طول نمی‌کشد و معمولا با خود مراقبتی بهبود می‌یابند. درمان شقاق مزمن مقعد آنهایی هستند که بیش از 6 هفته طول می‌کشند  و ممکن است نیاز به دارو یا جراحی داشته باشند تا بهبود یابند.

خود مراقبتی برای درمان شقاق

اگر شقاق در اثر یبوست یا اسهال ایجاد شده است، می‌توانید چند عادت را تغییر دهید تا به کاهش فشار در کانال مقعد کمک کنید. این مراحل در بیشتر موارد می تواند به تسکین علائم و تسریع بهبودی کمک کند. در ادامه مقاله توصیه‌هایی برای خود مراقبتی و درمان شقاق ارائه می‌شود.

  • آبرسانی به بدن.
  • داشتن یک رژیم غذایی غنی از فیبر.
  • خوردن مکمل‌های غذایی حاوی فیبر.
  • خوردن مکمل‌های حاوی ملین و مسهل.
  • به تعویق نیانداختن دفع مدفوع.
  • نشستن برای مدت زمان بیشتری بر روی توالت فرنگی.
  • تمیز و خشک کردن ناحیه مقعد بعد از هر دفع مدفوع.
  • درمان یبوست مزمن و اسهال مداوم.
  • حمام سیتز گرفتن.

مصرف دارو برای درمان شقاق

با تشخیص پزشک می‌توان برای درمان شقاق جدی­تر و مزمن داروهای زیر را مصرف کرد.

  • پماد نیترات: پزشک ممکن است این مورد را برای کمک به افزایش جریان خون به کانال مقعد و اسفنکتر تجویز کند، این پماد به شقاق کمک می‌کند تا سریعتر بهبود پیدا کند و از عوارض جانبی مصرف این پماد میتوان به سردرد، سرگیجه و افت فشار خون اشاره کرد.
  • مسدود کننده‌های کانال کلسیم: این داروها کاهش دهنده فشار خون هستند. در برخی از موارد ، می‌توانند شقاق‌های مقعد را نیز درمان کنند. عوارض جانبی ممکن است شامل سردرد باشد.
  • تزریق بوتاکس: هنگامی که درمان‌های موضعی موثر نیستند، تزریق سم بوتولینوم نوع A  (بوتاکس) به اسفنکتر ممکن است، مرحله بعدی باشد. تزریق بوتاکس به طور موقت عضله اسفنکتر را فلج می‌کند، درد را تسکین می‌بخشد و باعث بهبودی در 60 تا 80 درصد بیماران می‌شود. ممکن است نتوانید مدفوع یا عبور گاز را کنترل کنید، اما موقتی است. دوز بسیار کم است  بنابراین احتمال مسمومیت با بوتولیسم وجود ندارد.

 

عمل جراحی برای درمان شقاق

احتمالا نیازی به جراحی برای درمان شقاق مقعد نخواهید داشت مگر اینکه سایر روش‌های درمانی موثر نبوده باشند. این عمل جراحی که اسفنکتروتومی داخلی جانبی (LIS) نامیده می‌شود، شامل ایجاد یک برش کوچک در عضله اسفنکتر مقعد است که باعث کاهش درد و فشار و بهبود شقاق می‌شود. جراحی ممکن است ناتوانی موقت در کنترل گاز، نشت خفیف مدفوع یا عفونت به دنبال داشته باشد. اما در بیشتر موارد، بهبودی کامل شقاق‌ها طی 8 هفته پس از عمل صورت می‌گیرد.

 

لیزر درمانی برای درمان شقاق

بهترین روش برای درمان شقاق ، استفاده از لیزر درمانی است. از لیزر شقاق به عنوان یک فناوری درمانی پیشرفته و مدرن برای کاهش درد حین جراحی و سرعت بهبودی بیماری در مراکز تخصصی و حرفه‌ای درمان چنین بیماری‌هایی استفاده می‌شود.

 

مرکز درمان بیماری‌های آنورکتال

در شفا کلینیک انواع بیماری‌های آنورکتال از جمله بواسیر، فیستول، کیست مویی، شقاق، زگیل و آبسه مقعدی زیر نظر پزشکان متخصص و با استفاده از جدیدترین روش‌های لیزر درمانی در کوتاهترین زمان و با کمترین درد و ناراحتی درمان می‌شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی